”No voinhan mä lähteä sun mukaan, vaikken mä taiteesta mitään ymmärräkään.” Kuulen tämän lauseen usein, kun pyydän ystäviäni mukaan taidenäyttelyyn. Voiko taidetta ymmärtää tai onko siitä lupa nauttia, jos ei ole perehtynyt taiteen maailmaan?
Itse en ymmärrä musiikista mitään. En osaa tehdä sitä, enkä puhua siitä oikeilla termeillä. Tästä huolimatta nautin musiikin kuuntelusta ja hoilaan epävireisesti tarttuvien biisien mukana. Miksi kuvataiteen katsomiseen ja kokemiseen vaaditaan ymmärrystä, mutta useiden muiden taiteenlajien kohdalla ei näin ole?
Taide osana sisustusta
Deko-lehden 4/2017 numerossa neljä taidealan asiantuntijaa puhuu taiteen ostamisesta. Taiteen verkkokauppa Taikon Pia Edmanin mukaan taide on tulossa vahvasti takaisin sisustamiseen. Vanhemmilla sukupolvilla on ollut taidetta seinillä, mutta nuoremmat eivät ole useinkaan hankkineet sitä koteihinsa. Kiinnostus taidetta kohtaan on kasvanut ja taidehankinnat otetaan jo osaksi sisustusta. Mutta miten tutustua taiteeseen, jos se tuntuu vieraalta?



Taide avaa uusia maailmoja
Olen paitsi innokas taiteen kokija myös sen tekijä. Maalaukseni äärellä usein esitetty kysymys ”Mitä tuo esittää?” saa minut vääntelehtimään vähintäänkin kiusaantuneena. Jo teoksen nimeäminen ja sitä kautta tulkinnan rajaaminen vaivaannuttaa minut. En halua antaa valmista tulkintaa, purkaa auki tunnetilojani tai tekemisen prosessia. Taiteen tekijänä olen haavoittuva ja paljas. Työprosessi on mielentila, missä heittäytyminen ei ole vaihtoehto vaan pakko. Taideteos on ehdotelma siitä, mitä jokin on tai voisi olla. Se on lause ilman pistettä. Maailma, joka määrittyy uudelleen. Se on lähtökohta tarinalle, mikä rakentuu jokaisen omien kokemusten ja näkemysten kautta.
Taiteen kokijana tiedostan kuitenkin kysymyksen tarpeellisuuden. Kaipaan itsekin viitekehystä, minkä sisällä tarkastella kohdetta. Vihjeitä taiteilijan mielenmaisemasta, pyrkimyksistä ja tavoitteista. En kaipaa ajatteluani ja taidekokemustani rajaavaa statementia. Sen sijaan toivon vihjeitä taiteilijan kiinnostuksen kohteista ja ajatuksista. Toivon kulkuvälineitä matkalleni taiteen maailmaan, aakkosia jotka muodostavat taiteen kirjoituksen.
Miten saada enemmän irti teoksista?
Osmo Rauhalan 60-vuotisjuhlanäyttely Didrichsenin taidemuseossa Helsingin Kuusisaaressa esittelee taiteilijan uusinta tuotantoa. Näyttelyn pääosaa esittää tällä kertaa peurojen, jänisten ja lintujen sijaan rausku, mikä alkoi ilmestyä taiteilijan mielikuviin hänen lukiessaan Pythagoraan tekstejä ja pohtiessaan kirjainten, numeroiden ja mittojen sekä tietoisuuden alkuperää ja näiden roolia evoluutiossa. Tämän johdosta Rauhala perehtyi rauskuihin, jolloin hänelle selvisi, että se on ainoa kala, joka reagoi omaan peilikuvaansa. Tästä juontaa näyttelyn nimi Peilitesti.
Rauhalan teoksissa on kautta aikojen toistunut vahva symboliikka, matemaattisen tarkasti mietityt sommitelmat ja mittasuhteet sekä Josef Albersin väriteorioihin pohjautuva värien vuorovaikutus. Vahva muotokieli ja symboliikka sekä teosten useat tulkinnan tasot kiehtovat minua syvästi. Peilitesti-näyttelyn rauskuteosten harras ja lähes uskonnollinen tulkinta sekä harmoninen värimaailma yhdessä öljyvärin ja mehiläisvahan muodostaman kolmiulotteisen pinnan kanssa muodostavat pyhän taidekokemuksen. Mestarillinen tekninen osaaminen ja syvä aiheeseen perehtyminen sekä vahva tulkinta herättävät minussa syvää kunnioitusta taiteilijaa kohtaan. Ilman tätä taustoittavaa tietoa olisi näyttelykokemus jäänyt pinnallisemmaksi.



Moniaistinen museokokemus
”Ymmärrän yhä selvemmin miten paljon taiteen kokeminen antaa. Joistakin teoksista tulee vau-elämys, mutta jo se, että pääsee katsomaan ja miettimään taideteosta, on valtavan antoisaa.” Näin toteaa Hamin johtaja Maija Tanninen-Mattila Hesarin Tänään-palstalla (HS 27.1.2018). Hän on katsonut taidetta 50 vuoden ajan, ja kokee, että se on koko ajan palkitsevampaa.
Tanninen-Mattilan mukaan museokokemus on moniaistinen. ”Kaikilla pitää olla oikeus tulla museoon ja käyttää sitä niinkuin he itse haluavat” hän toteaa. Museot ja galleriat ovat yleisöä, eli meitä jokaista varten. Katso, koe ja haltioidu. Jokainen uusi kokemus ja epämukavuusalueelle poikkeaminen avartaa ja tuo uusia näkökulmia.

Taiteenkokijan pieni vinkkilista
- Tutustu taiteilijaan (>GOOGLE) ja nappaa galleriavisiitillä mukaasi taiteilijan CV ja teosluettelo.
- Osallistu opastetulle kierrokselle. Kyllä, nämä on tarkoitettu kaiken ikäisille. Ja kyllä, nämä kuuluvat yleensä museoiden sisäänpääsylipun hintaan.
- Mene etukäteen museokauppaan. Ne ovat ehdottomia suosikkipaikkojani. Kaupoissa on usein myynnissä taiteilijasta ja hänen tuotannostaan kertovia julkaisuja. Niiden selailukappaleisiin voi tutustua rauhassa etukäteen.
- Museoissa on henkilökuntaa, joka on sekä koulutettu kertomaan näyttelystä että jakamaan tietoa. Kysy rohkeasti!
Osmo Rauhalan Peilitesti-näyttely Didrichsenin taidemuseossa 9.9.2017–28.1.2018
Art belongs to everybody – does it?
How to get the most out of your art experience if you are not an art expert?
- Check out the artist (> GOOGLE) and grab the artist’s CV in a gallery.
- Take part in a guided tour. Yes, these are meant for all ages. And yes, these are usually included to the price of entrance tickets for museums.
- Go to the museum shop. They are my favorite places. Stores often have publications about the artist and his production. Their book samples can be browsed in advance.
- The museums have staff that is both trained to tell about the show and share information. Ask bravely!
Mirror Test by Osmo Rauhala 9 September 2017 – 28 January 2018 at Didrichsen Art Museum in Helsinki.